C-vitamiini

C-vitamiini: yleistietoa

C-vitamiinin toinen nimi on askorbiinihappo. C-vitamiini on vesiliukoinen, kasvua ja luuston sekä hampaiden muodostumista edistävä vitamiini. C-vitamiini on myös antioksidantti, toisin sanoen C-vitamiini suojelee elimistöä vapaiden radikaalien haitallisilta vaikutuksilta (hapettumiselta). C-vitamiinin puutos johtaa väsymiseen ja lisääntyneeseen alttiuteen sairastua infektioihin kuten nuhaan. C-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini eikä se juuri varastoidu elimistöön, joten päivittäisestä C-vitamiinin saannista on tärkeää huolehtia ravinnon avulla ja tarvittaessa luontaistuotteilla. Kuumennus, ilma ja auringonvalo tuhoavat C-vitamiinia, joten kasvikset kannattaa nauttia mahdollisimman tuoreina. Myös tupakka kuluttaa C-vitamiinivarantoja elimistössä.

C-vitamiinin vaikutustapa

C-vitamiini toimii yleispelkistäjänä monissa biokemiallisissa reaktioissa ja tähän perustuu C-vitamiinin vaikutus elimistössä. C-vitamiini parantaa vastustuskykyä tulehdussairauksia vastaan ja edistää foolihappoaineenvaihduntaa sekä valkosolujen toimintaa. C-vitamiini kuuluu tärkeimpien solunsisäisten antioksidanttien joukkoon ja C-vitamiini reagoi vapaiden radikaalien kanssa pelkistäen ne harmittomiksi elimistölle. C-vitamiini toimii yhdessä toisien antioksidanttien, A- ja E-vitamiinien sekä seleenin kanssa soluja suojaavasti. C-vitaminii edistää E-vitamiinin suojaavaa vaikutusta.

Myös sydämen hyvinvoinnille C-vitamiini on tärkeä, sillä C-vitamiini vähentää verihiutaleiden liimautumista toisiinsa estäen siten veritulpan muodostumista. C-vitamiini vaikuttaa lisäksi veren ja sidekudoksen muodostumiseen sekä ikenien ja ihon hyvinvointiin ja haavojen  parantumiseen. C-vitamiini tehostaa eräiden hivenaineiden kuten raudan imeytymistä suolistossa ja osallistuu muun muassa lääkeaineiden aineenvaihduntaan. C-vitamiini on kaikkein tärkein elimistön vesifaasin antioksidantti.

On todettu useissa seurantatutkimuksissa, että C-vitamiini voisi suojata mm. ruoansulatuskanavan alkuosan syövältä ja haimasyövältä. Useissa kokeellisissa tutkimuksissa on saatu viitteita, että C-vitamiini ehkäisee syövältä. Lisäksi C-vitamiini näyttää vähentävän useiden tutkimuksien mukaan nuhainfektioiden oireiden kestoa hieman. 50 000 ihmisen seurantatutkimuksen tulos kahdeksan vuoden ajalta oli, että C-vitamiini (käyttömäärä 250-500 mg) pienentää vanhuudenkaihin riskiä peräti 45 %.

C-vitamiinin tarpeesta

C-vitamiinin mittayksikkö on milligramma. Päivän saantisuositus sekä naisille että miehille on 60 milligrammaa C-vitamiinia. Lapsille suositus on 35-50 mg. C-vitamiinin lähteitä ovat kasvikset, idut, hedelmät, marjat (etenkin tyrni) ja juureksista varsinkin peruna. Joidenkin ravitsemustutkijoiden mukaan ihmisen pitäisi saada 100-200 mg päivässä C-vitamiinia, jotta elimistön C-vitamiinivarastot pysyisivät täysinä. Suomalaisesta ruokavaliosta saadaan C-vitamiinia keskimäärin 110 mg päivässä, joten saantisuositus ylittyy selvästi. Elimistö pystyy säätelemään C-vitamiinin imeytymistä siten että imeytyminen on lähes täydellistä jos saanti vastaa C-vitamiinin tarvetta. Jos C-vitamiinin päiväannos kasvaa, imeytyminen pienenee. Jos ihminen saa C-vitamiinia vähemmän kuin hän tarvitsee, seuraa muutoksia sidekudoksen rakenteessa. Pahimmillaan henkilö voi sairastua keripukkiin, jonka oireita ovat ikenien verenvuoto, lihasheikkous ja säärikivut. Keripukkiin sairastuminen vaatii kuitenkin pitkäkestoista niukkaa C-vitamiinin saantia. Vähäinen puutostila C-vitamiinin saannissa näkyy väsymyksenä, lihaskipuina sekä stressin sietokyvyn alentumisena. Myös yleistä heikkouden tunnetta, ruokahaluttomuutta ja hidasta haavojen paranemista voi esiintyä.

Luontaistuotteet ja C-vitamiini

Luontaistuote Xylisweet Acerolan on hyvä C-vitamiini lähde, sillä acerolakirsikka on eräs parhaimpia C-vitamiinin lähteitä. Luontaistuote Xylisweet Acerolan on makeutettu ksylitolilla, joten luontaistuote on hammasystävällinen. Luontaistuote Acerola Sweet on toinen acerolakirsikkavalmiste, jota voi käyttää C-vitamiinin tarpeen täydentämiseen.

{lang: 'fi'}