B-vitamiini

B-vitamiineista yleisesti

B-vitamiinit ovat ryhmä vitamiineja, joilla on merkittävä rooli energia-aineenvaihdunnassa.
Ne ovat B12-vitamiinia lukuun ottamatta vesiliukoisia (B12 on rasvaliukoinen vitamiini). B-vitamiinit nopeuttavat aineenvaihduntaa, vahvistavat hermostoa ja lihaksia sekä lisäksi vaikuttavat hiusten, ihon ja kynsien hyvinvointiin. Koska B-vitamiinit ovat vesiliukoisia, ei yliannostuksen vaaraa ole jos syö tavallista ruokaa (rasvaliukoisen B12-vitamiinin yliannostusta ei myöskään voi tapahtua suurinakaan pitoisuuksina). B-vitamiinien puutostilat eivät ole tavallisia foolihappoa lukuun ottamatta.

B1-vitamiini (tiamiini)

Tiamiini eli B1-vitamiini osallistuu erilaisten entsyymien osana elimistön energiatuotantoon. Tiamiini voi olla merkityksellinen hermostonkin toiminnalle, koska sitä on runsaita määriä hermosoluissa ja tiamiini kuluu
hermoärsytyksissä. Tiamiinin eli B1-vitamiinin puutos johtaa solujen toiminnan hidastumiseen, mikä ilmenee
turvotuksena, ruokahalun heikentymisenä ja laihtumisena. B1-vitamiinin puutetta esiintyy Suomessa kuitenkin
lähinnä vain alkoholisteilla. Maailmanlaajuisesti B1-vitamiinin puutetta ilmenee maissa, joissa syödään
kiillotettua riisiä tärkeimpänä energianlähteenä. B1-vitamiinia eli tiamiinia saa viljasta, lihasta ja
lihavalmisteista sekä vihanneksista. B1-vitamiinin tarve on 1,1-1,4 mg päivässä.

B2-vitamiini (riboflaviini)

B2-vitamiini eli riboflaviini toimii elimistössä osana entsyymejä energia-aineenvaihdunnassa ja lisäksi B2-vitamiini aktivoi kahta muuta B-vitamiinia. B2-vitamiinin puutosta ei länsimaissa juuri ilmene, korkeintaan hyvin yksipuolista ruokavaliota noudattavilla voi puutosta ilmetä. B2-vitamiinin puutteen oireina ovat mm. haavaumat huulissa, hilseily ja kasvojen ihottuma (näille oireille on kuitenkin paljon tavallisimpia syitä). Elimistössä on B2-vitamiinivarasto, joka riittää 2-6 viikoksi. B2-vitamiinia saa maitotuotteista, lihasta, kalojen mädistä, kananmunasta, kalasta ja viljasta. Proteiinipitoiset ruoat ovat hyvä B2-vitamiinin lähde, koska B2-vitamiini sitoutuu ruoassa yleensä proteiiniin. B2-vitamiinin tarve on 1,3-1,6 mg päivässä.

Niasiini

Niasiinin tehtävä on toimia energiaravintoaineiden aineenvaihdunnassa. Niasiinin puutos ilmenee vain jos ruokavalio on proteiiniköyhää, sillä eräästä proteiinin aminohaposta pystytään tekemään niasiinia, mutta se on melko tehotonta. Jos ruokavalion osana saadaan nautittua yli 100 grammaa proteiinia, ei niasiinin puutosta tavallisesti esiinny. Näin ollen niasiinin puutosoireet (iho-oireet, väsymys, päänsärky, anemia) ovat varsin harvinaisia. Niasiinivarasto elimistössä on hyvin pieni. Niasiinia saa lihasta, viljasta ja maidosta.

Biotiini

Ei ole tietoa, mikä on biotiinin sopiva saanti, mutta suomalaisilla tuskin on puutoksia biotiinista, sillä suoliston bakteerit pystyvät valmistamaan biotiinia suuria määriä biotiinia. Niinpä biotiinin puutoksen mahdollisuus on varsin teoreettinen, kunhan jotain vain syödään. Biotiinia saa viljasta, maksasta ja maidosta.

Pantoteenihappo

Pantoteenihapon tarpeen määrää ei tiedetä, mutta puutoksiakaan ei tästäkään B-vitamiinista juuri ilmene. Pantoteenihappoa saa lihasta ja täysjyväviljasta ja itse asiassa lähes kaikista ruoka-aineista. B6-vitamiini (pyridoksiini) B6-vitamiinia eli pyridoksiinia saadaan normaalisti riittävän paljon, joten puutokset eivät ole tavallisia. Puute liittyy tavallisesti niukkaan syömiseen ja toisten vitamiinin heikkoon saantiin. B6-vitamiinin puutteen oireita ovat haavaumat, suupielien hilseily ja vastustuskyvyn laskeminen. Tärkeimmät B6-vitamiinit ovat vihannekset, liha, vilja ja hedelmät. B6-vitamiinia esiintyy aika suuria määriä eri ruoan raaka-aineissa.

B12-vitamiini (kobalamiini)

B12-vitamiini on ainoa rasvaliukoinen B-vitamiini. Sen puute voi johtua ruokavalion niukkuudesta, varsinkin jos ei syö lihaa, munia eikä maitotuotteita. Mutta puutosoireiden esiintymiseen menee jopa vuosikymmeniä. Tavallisin syy B12-vitamiinin puutteelle on imeytymishäiriö (B12-vitamiinin imeytyminen vaatii niin sanotun sisäisen tekijän läsnäoloa mahalaukussa). Suomalaiset saavat yleisesti B12-vitamiinia 3-4-kertaisia määriä suosituksiin nähden, mutta yliannostuksesta ei ole vaaraa.

Luontaistuotteet ja B-vitamiini

Luontaistuotteista saat helposti ja turvallisesti B-vitamiineja etenkin jos ruokavaliosi on puutteellinen. Luontaistuote Ferroforte B on hyvä lähde raudalle ja viidelle eri B-vitamiineille: B1, B2, B6 ja B12. Luontaistuote Moni B-vitamiini sisältää kaikki kahdeksan B-ryhmän vitamiinia ja pitoisuudet ovat 100% päivän tarpeesta.

{lang: 'fi'}

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *