D-vitamiinin saantisuositukset

D-vitamiinin saantisuositukset

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jota ihminen tarvitsee päivittäin. Ihmisessä muodostuu D-vitamiinia riittävässä auringonvalossa UVB-säteilyn avulla (Suomen leveysasteilla vain kesäisin). D-vitamiini on steroidihormoni ja sen esiastetta syntyy ihossa ja lisäksi sitä saadaan ravinnosta, kuten maitotuotteista, sienistä, kalanmaksaöljystä, kalasta ja kananmunista. Nykyään D-vitamiinia lisätään myös margariineihin. D-vitamiinin vaikutukset välitetään vitamiinireseptorin (VDR) avulla ja näitä reseptoreita on kaikissa soluissa keskushermosto mukaan lukien.

D-vitamiinilla on vaikutusta myös aivojen toimintaan monen kliinisen tutkimuksen perusteella. Trooppisilla leveysasteilla D-vitamiinin puutosta ei ilmene käytännössä jatkuvan ja runsaan auringonvalon tähden. Suomessa kesäaikaan auringonvalo on tärkein D-vitamiinin lähde, mutta talvella ei ole saatavilla riittävän paljon UV-säteilyä.

Kesäisinkin Suomessa D-vitamiinin saanti jää liian niukaksi, ellei ihminen oleskele auringonvalossa kaksi kertaa viikossa noin 15-30 minuuttia kun aurinko on korkeimmillaan. Keskikesällä aurinko on korkeimmillaan Suomessa noin klo 13.20.

Pitkän aikaa on valtion ravitsemusneuvottelukunnan mukainen saantisuositus ollut alle 3-vuotiaille lapsille 10 mikrogrammaa ja aikausille 7,5 mikrogrammaa. Vuoden 2005 alusta alkaen määrää korotettiin, koska suomalaisilla on ilmennyt jatkuvaa D-vitamiinin puutetta. Tämän lisäksi useille erityisryhmille suositellaan, että he käyttäisivät D-vitamiinivalmisteita. 90 % suomalaisten saamasta D-vitamiinista tulee kalasta ja kalatuotteista sekä ravintorasvoista. Suomalaisissa metsäsienissä on D-vitamiinia, kantarellissa on yhtä paljon kuin silakassa. Kuitenkin D-vitamiista on yleisesti puutosta, joten laajalti käytetään lääkevalmisteita ja ravintolisiä kuten kalanmaksaöljyä saannin turvaamiseksi. Naiset saavat Suomessa D-vitamiinia keskimäärin 5,2 mikrogrammaa ja miehet 7,1 mikrogrammaa päivässä ja tämä on liian vähän. Naisilla D-vitamiinin saanti on heikompaa, koska he syövät vähemmän kuin miehet. Niinpä D-vitamiinivalmisteiden käyttäminen auttaa parantamaan naisten tilannetta jonkin verran. Maitoihin ja muihin nestemäisiin maitovalmisteisiin on lisätty D-vitamiinia vuodesta 2003 lähtien, mutta siitä huolimatta noin 20 %:lla suomalaisista on puutosta D-vitamiinin saamisesta.

Yli 60-vuotiaiden ihmisten D-vitamiinin saantisuositukset tuplattiin: nyt heidän vuorokautinen suositeltu D-vitamiinin annos on 20 mikrogrammaa. Tätä ennen suositus heidän kohdallaan oli 10 mikrogrammaa. Iäkkäillä henkilöillä ravitsemukseen liittyvät ongelmat haittaavat monesti toimintakykyä sekä hidastavat toipumista sairauksista.
Jotkut lääkärit ovat sitä mieltä, että tämäkin suositus on riittämätön. Väitetään, että suositus olisi pitänyt nostaa peräti sataan mikrogrammaan. D-vitamiini on turvallinen melko suurillakin pitoisuuksilla, myrkyllisyyden rajana on 500 nmol/l USA:n terveysviraston raportin mukaan. D-vitamiinin biologinen hyväksikäyttö vaihtelee eri ihmisillä. Samanlainen D-vitamiinin saanti ravinnosta, auringosta tai lisäravinteista kohottaa D-vitamiinipitoisuutta eri tavalla. Vanhojen ihmisten iho ei valmista D-vitamiinia
auringonvalosta yhtä hyvin kuin nuorempien. Lisäksi suolistosta D-vitamiini ei imeydy
iäkkäillä ihmisillä yhtä paljon.

Toisissa valtioissa D-vitamiinin saantisuositukset ovat välillä 5-15 mikrogrammaa, mutta on sellaisia uusia tutkimuksia, joiden mukaan D-vitamiinia pitäisi nauttia vuorokaudessa ainakin 50 mikrogrammaa. Useat tutkijat kannattavat jo 75 mikrogramman päiväannosta. Amerikkalainen Institute of Medicine (IOM) voi korottaa D-vitamiinin turvallisen ylärajan pitoisuuden jopa 250 mikrogrammaan. Nämä ovat siis kuitenkin vielä kiistanalaisia näkemyksiä. Turvallisinta on pitäytyä suomalaisviranomaisten antamiin saantisuosituksiin.

Suomalaiset viralliset uudet saantisuositukset D-vitamiinille ovat seuraavanlaiset.

Alle 2-vuotiaat: 10 mikrogrammaa päivässä 2 vk ikäisistä 2-vuotiaiksi koko vuoden ajan.

2-18-vuotiaat: 7,5 mikrogrammaa päivässä koko vuoden ajan. Ei ole vaaraa D-vitamiinin liiallisesta saamisesta, vaikka samalla käytettäisiin D-vitaminoituja maitovalmisteita ja margariineja.

Raskaana oleville ja imettäjille suositellaan 10 mikrogrammaa D-vitamiinia koko vuoden.

Osta D-vitamiinit
{lang: 'fi'}