Soija

Soija

Soija on maailman parhaimpiin kuuluva ravintokasvi. Soijaa voi nauttia monessa muodossa kuten virkistävänä soijamaitona. Soijajauho on myös hyvin kuitupitoinen ja soijajauhosta saa veteen sekoitettuna hyvän soijamaidon. Soijassa on paljon isoflavonoideja (varsinkin genisteiinia ja daitseiinia), joilla on useita erilaisia positiivisia vaikutuksia terveydelle. Erään uuden tutkimuksen mukaan soijan isoflavonoidit herkistävät keuhkosyöpäsoluja sädehoidon vaikutukselle. Isoflavonoidien terveysvaikutuksia on paljon tutkittu 1970-1980-luvuilta lähtien.

Tutkimuksien valossa on suositeltavaa, että vaikka kaikki ihmiset nauttisivat isoflavonoideja ravinnon tai lisäravinteiden muodossa. On havaittu, että genisteiini ja omega-3-rasvahapot pienentävät kudoksien arakidonihapon pitoisuutta sekä parantavat AA/EPA-suhdetta.

Yhdysvaltalaisen Wayne State-yliopiston tutkimuksen mukaan keuhkosyövän sädehoito siis tehostuu jos syöpäpotilas nauttii soijan isoflavonoideja. Tutkimus on julkaistu huhtikuussa 2011.

Tämän lisäksi soijan isoflavonoidit vaikuttavat antioksidantteina suojellen terveitä kudoksia sädehoidon aiheuttamilta vaurioilta. Amerikkalaistutkijat käyttivät tutkimuksessaan soijan sisältämiä genisteiiniä, daitseiinia ja glysiteiinia, jotka ovat isoflavonoideja. Suomessa saa genisteiiniä ja daitseiinia luontaistuotekaupoista.

Soijan terveysvaikutukset ravintokäytössä ovat toisaalta kuitenkin kiistanalaisia, joten jos käyttää soijaa, esim. soijajauhoa, ruokavaliossaan ei sitä pitäisi käyttää suuria päiväannoksia. Aasiassa, jossa soijaa on kauan käytetty ravinnoksi, soijan päiväannokset ovat kuitenkin melko vähäisiä: Kiinassa 2 teelusikallista ja Japanissa 2 ruokalusikallista.

{lang: 'fi'}